tisdag 11 augusti 2009

Utflykt hemmavid




En riktig ego ledig dag. Började med att jag o lilla grannen åkte upp o hämtade arbetskamraten som imorgon fyller 50 år ,och körde henne med sällskap till färjan. Deras första etapp till Köpenhamn och vidare med kryssningsfartyg hm. Vi hann med att slänga en krans med blommor runt hennes hals innan de for iväg, avis? Näääädå.
Sen rattade vi ut på landbygden mot byn Vallåkra och den underbara Wallåkra Stenkärlsfabriken.
Helt fantastiskt läge inbäddat mitt i ett naturreservat ligger det. Där mötte vi upp ytterligare vänner/kollegor från Akuten. Lång härlig skogspromenad innan vi satte oss och åt lunch. Ja lunch o lunch hm, salladsbuffe`-varmrätt och minsann lite tryffel o kaffe efter det.
Sen kikade vi givetvis in i keramikverkstaden med tillhörande affär. Åhh vad mycket fint de hade där då!
I burkar fanns även lite smakupplevelser och vid en burk bara tvärstannade jag. Keramikern tittade o log åt mej o nickade, jo du det är vad du tror sa hon och jag bjuder alla som med nostalgiska ögon hittar dessa. Vad var det undrar ni? Kommer ni ihåg när man var liten o mamma ibland hade varit på apoteket och kom hem med lakritsrot? Som man med förtjusning gick o tuggade på hela dagen :-)  (eller är detta en skånsk grej?)
Efter nästan 5 timmar på denna underbara plats travade vi mot bilarna igen, alla tuggande på varsin lakritsrot haha.
Väl hemma fick jag släppa egodagen och börja rulla köttbullar :-)
Ha en bra kväll alla

5 kommentarer:

  1. Ja, det ser verkligen trevligt ut här! Och härligt med egodagar, de borde komma oftare.
    Kramar från Lotta

    SvaraRadera
  2. Ååh va mysigt ni haft de...=))
    Jooo du jag kommer oxå ihåg den där lakritsroten...hihi.
    Minnet kom liksom tillbaka när du berättade...
    Kan nästan känna smaken här o nu...=)))
    Har faktiskt aldrig varit i Wallåkra stenkärlsfabrik...
    Ha en fiin kväll...
    Kraamizar Git

    SvaraRadera
  3. Vilken fin ego-dag du haft! En sån som alla skulle behöva ibland, hihi!
    Vilka fina ställen ni hittar! Jag har så dålig fantasi, för å inte tala om lokalsinne...herregud, jag kan åka vilse i min lilla byhåla, hihi...
    Jaja, alla ego-dagar har ett slut, det är där köttbullarna tar vid, haha!

    Ha det gott vännen! Kramis Anki

    SvaraRadera
  4. Har aldrig tuggat på en lakritsrot i hela mitt liv.......men så är jag från Stockholm också..!
    Låter som en härlig dag!!!
    Kramar
    Cattis

    SvaraRadera
  5. Cattis :-D
    Haaaaaaar du inte?????? Typiskt noll åttor som inte vat att man ska äta rötter fniss :-)
    Kram på dej

    SvaraRadera